@article { author = {Moghimi, Mina}, title = {Exploring the Preferred Achievement Goal Orientation of Iranian EFL Learners and Its Relationship with Learning Strategies and Academic Achievement}, journal = {Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies}, volume = {5}, number = {1}, pages = {67-84}, year = {2020}, publisher = {Sheikhbahaee University}, issn = {2645-3592}, eissn = {2645-3592}, doi = {10.22034/efl.2020.225324.1028}, abstract = {In recent years, educational studies have acknowledged that academic motivation is a powerful predictor of students' academic achievement. Goal orientation is one facet of academic motivation that concerns the reasons for which students pursue achievement activities. Using AGQ and R-SPQ-2F instruments, this study seeks to identify dominant achievement goal orientation held by Iranian EFL learners and examine the relationships between students' achievement goals, learning approaches, and academic achievement. The sample consisted of 80 EFL students majoring in English Literature and English Translation. The results of the data analysis indicated that the mastery goal is the dominant goal orientation adopted by learners. Afterward, performance-approach and performance-avoidance goals are respectively the achievement goal orientations adopted by Iranian EFL learners. Significant correlations were found between both mastery and performance-approach goals and deep approaches. Performance-avoidance goals were found to be significantly and positively related to surface approaches to learning. In addition, performance-approach goals were positively related to academic outcome, whereas, performance-avoidance goals were negatively related to academic achievement. There was no relationship between mastery goals and students' outcomes. The study also bears some theoretical and practical pedagogical implications regarding the importance of motivation and goal setting which will be offered and discussed in detail at the end of the study.}, keywords = {goal orientation,EFL learners,Language performance,Education,EFL Context}, title_fa = {بررسی اهداف یادگیری زبان آموزان ایرانی و رابطه آن با روش های یادگیری و دستاوردهای تحصیلی}, abstract_fa = {در سالیان اخیر، نتایج مطالعات آموزشی موید این مطلب است که انگیزه عاملی موثر در پیش بینی دستاورد تحصیلی محسوب می شود وهدف تحصیل نیز نقش مهمی در ایجاد انگیزه تحصیلی ایفاد می کند. در تحقیق حاضر،ابتدا  با استفاده ازدو پرسشنامه ، اهداف تحصیلی هشتاد زبان آموز ایرانی مشخص گردیدند، سپس ارتباط این اهداف با روش های یادگیری و دستاوردهای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که  تسلط آموزی اصلی ترین هدف زبان آموزان ایرانی می باشد و بعد از آن،  اهداف رویکرد-عملکرد و اجتناب-عملکرد بیشتر مورد نظر زبان آموزان ایرانی می باشد. همچنین همبستگی معناداری بین اهداف تسلط آموزی و رویکرد-عملکرد بدست آمد. این درحالی بود که اهداف اجتناب-عملکرد رابطه معنادار و مثبتی با روش های سطحی یادگیری و هدف رویکرد-عملکرد ارتباط مثبتی با نتایج تحصیلی نشان داد. ولی رابطه بین  هدف اجتناب-عملکرد  با دستاورد تحصیلی منفی بود.همچنین هیچگونه ارتباطی بین اهداف تسلط آموزی و عملکرد علمی زبان آموزان وجود نداشت. نتایج مطالعه حاضر حاوی نتیجه گیری های نظری و کاربردی می باشد که در ادامه مطالعه مورد بحث قرار می گیرند.}, keywords_fa = {هدف تحصیل,زبان آموزان ایرانی,عملکرد زبانی,محیط آموزشی خارجی}, url = {https://efl.shbu.ac.ir/article_106870.html}, eprint = {https://efl.shbu.ac.ir/article_106870_cf857da8a3f7c371cdcdcf55d9f6240d.pdf} }