@article { author = {Gedik, Tan Arda}, title = {Motion Lexicon: A Corpus-Based Comparison of English Textbooks and University Entrance Exams in Turkey}, journal = {Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {31-44}, year = {2020}, publisher = {Sheikhbahaee University}, issn = {2645-3592}, eissn = {2645-3592}, doi = {10.22034/efl.2020.246122.1053}, abstract = {This study analyzed the overlap of motion lexicon, namely manner and path verbs’ frequency profiles, in English high school textbooks (9th-12th grade) and English university entrance exams (2010-2019) in Turkey through AntwordProfiler, a corpus linguistic tool. The manner verbs were sampled from Levin’s study (1993) while the path verbs were gathered from Talmy’s book (2001). The frequency of motion verbs in official teaching materials was compared with their frequency in exam materials using SPSS. The results indicate that the mismatch of motion verbs between the textbook and exam corpora is statistically significant in terms of manner verb frequency levels (p < .000). While path verbs scored, on average, higher in descriptive statistics in the textbook corpus, there was no statistical significance observed. The findings suggest that whenever the students take English exam, they may be more likely to be under a higher cognitive load and may be forced to develop the negative backwash effect since what is taught is not tested. This, consequently, raises concerns regarding the content validity of exams and other issues related to the reliability and validity of the national English exams. The findings of this study have implications for material developers and test takers.}, keywords = {corpus linguistics,Motion Lexicon,testing,English language teaching}, title_fa = {واژگان مربوط به حرکت: مقایسه مبتنی بر پیکره کتابهای درسی انگلیسی و امتحان ورودی در ترکیه}, abstract_fa = {تحقیق حاضر قصد دارد به بررسی همپوشانی واژگان مربوط به حرکت در کتابهای انگلیسی دبیرستان و امتحان ورودی دانشگاه در ترکیه بپردازد. تعداد افعال حرکتی در کتابهای دبیرستان با تعداد آنها در امتحانات ورودی دانشگاه مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که عدم تطابق تکرار افعال حرکتی در کتابهای درسی و امتحانات از لحاظ آماری اهمیت دارد. نتایج نشان داد که هر گاه دانش آموزان در امتحان انگلیسی شرکت می کنند، تحت فشار روانی شدیدی قرار می گیرند چرا که آنچه به آنها تدریس می شود از آنها امتحان گرفته نمی شود. این امر به نوبه خود اعتبار محتوایی امتحان را زیر سوال می برد. یافته های این تحقیق می تواند مورد استفاده مولفان کتاب و ممتحنین قرار گیرد.}, keywords_fa = {زبانشناسی پیکره,واژگان مربوط به حرکت,آزمون سازی,تدریس زبان انگلیسی}, url = {https://efl.shbu.ac.ir/article_114654.html}, eprint = {https://efl.shbu.ac.ir/article_114654_5880a3f21b08eb7a927e287f630230c2.pdf} }