@article { author = {Saeedi, Masoud}, title = {The Impact of Task-based Online Planning on EFL Learners’ Performance and Attention Shift}, journal = {Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {97-112}, year = {2021}, publisher = {Sheikhbahaee University}, issn = {2645-3592}, eissn = {2645-3592}, doi = {10.22034/efl.2021.276646.1088}, abstract = {Research findings reported to date indicate that carefully planning speech while performing a task increases second language (L2) learners’ attention to formal aspects of their discourse. The evidence, however, is mostly based on performance analysis with respect to the linguistic measures of complexity, accuracy, and fluency. To enhance the psycholinguistic validity of current findings, the present research adopted a process-product approach to analyze L2 learners’ performance and attention shift as indicated by the occurrence of pauses in their speech. The study involved thirty Iranian learners of English as a foreign language (EFL) who were divided into two groups of fifteen. Whereas participants in the first group were given unlimited time to carefully plan while performing a narrative task, their counterparts in the other group completed the same task under time constraint. Following participants’ performance, both performance analysis and retrospective interviews were conducted to collect their protocol data. The results revealed that carefully planned speech is characterized by increased complexity and accuracy and reduced fluency stemming from attention being primarily focused on syntactic encoding, lexical choice, and phonology instead of conceptualizing the message. The outcomes are discussed in light of their theoretical and pedagogical implications.}, keywords = {attention,task,planning,form,complexity,accuracy,fluency}, title_fa = {تاثیر آماده سازی حین انجام تکلیف بر عملکرد و تمرکز توجه زبان آموزان}, abstract_fa = {یافته های تحقیقات موجود حاکی از تأثیرات مثبت آماده سازی حین انجام تکلیف بر تمرکز زبان آموزان بر ساختار زبان است. با این حال ، شواهد بیشتر بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد در قالب معیارهای زبانی پیچیدگی ، دقت و روانی کلام استوار است. به منظور افزایش اعتبار یافته های فعلی ، تحقیق حاضر رویکردی فرآیندی را برای تحلیل عملکرد و تمرکز فراگیران زبان دوم با تمرکز بر بررسی وقفه در گفتار آنها اتخاذ کرده است. این مطالعه شامل سی زبان آموز ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی در قالب دو گروه پانزده نفری می باشد. در حالی که به شرکت کنندگان در گروه اول زمان نامحدود برای آماده سازی دقیق هنگام انجام تکلیف روایی داده شد ، همتایان آنها در گروه دیگر همان تکلیف را با محدودیت زمانی انجام دادند. پس از انجام تکلیف ، تحلیل عملکرد و مصاحبه های گذشته نگر برای جمع آوری داده های پروتکل شرکت کنندگان انجام شد. نتایج نشان داد که کلام حاصل از آماده سازی دقیق پیچیدگی و دقت بیشتر وروانی کمتری دارد که نتیجه تمرکز بیشتر بر انتخاب واژگان و واج بجای مفهوم سازی پیام است. در پایان، نتایج به دست آمده با توجه به پیامدهای نظری و آموزشی آنها مورد بحث قرار می گیرد.}, keywords_fa = {توجه,تکلیف,ساختار,پیچیدگی,دقت,روانی کلام}, url = {https://efl.shbu.ac.ir/article_128878.html}, eprint = {https://efl.shbu.ac.ir/article_128878_39c61b192abacaaebf3ef4a99c7ac5ae.pdf} }